‘Het is een eer om aan zo’n monumentaal kunstwerk te werken’

de werekd mooier maken
Alle Verhalen

De Delftse Hoogbrug is een recordhouder. De Hoogbrug is de oudste berijdbare, monumentale boogbrug met een originele natuur stenen constructie. Mooi, maar niet meer veilig. Aan Van der Ven – of beter gezegd aan uitvoerder Michel Deterd Oude Weme en zijn team – de taak om de brug te restaureren en versterken. Met oog voor de toekomst én het verleden.

Niemand weet wanneer de Hoogbrug precies werd gebouwd. Schattingen lopen uiteen van de 14e tot de 16e eeuw. Wel bekend is, dat dit de laatste boogbrug van Nederland is met een natuurstenen constructie. Uniek, maar ook gevaarlijk. “De brug voldeed al heel lang niet meer aan de strenge verkeersveiligheidseisen en was daarom jarenlang afgesloten”, vertelt Michel. “Voordat we aan de slag gingen, inspecteerden we de brug en onderzochten we verschillende restauratiemogelijkheden. Ons doel was om zo veel mogelijk oud materiaal te behouden, maar dan in een nieuwe, toekomstbestendige jas.”

Hergebruik

Allereerst verwijderden Michel en zijn team verschillende natuurstenen elementen, de balustrades en het metsel- en voegwerk. “Zodra je zo’n brug stript, verschijnt het oude ambacht uit die tijd”, vertelt Michel. “Omdat de Hoogbrug een beschermd rijksmonument is, worden zo veel mogelijk elementen hergebruikt. We bikken de stenen schoon en maken gebroken natuursteenelementen weer heel met rvs-doken. Dat zijn puntige, roestvrijmetalen pennen die stenen aan elkaar verbinden. Ook de gietijzeren leuningen – die naar oud Delfts gebruik wit geschilderd zijn – kunnen na een grondige opfrisbeurt weer jaren mee.”

Authenticiteit behouden

“Het is een eer om aan zo’n monumentaal kunstwerk te mogen werken”, vervolgt Michel. “Daarom lijken nieuwe elementen zo veel mogelijk op het origineel. Nieuwe stenen laten wij speciaal maken bij eensteenfabriek, in dezelfde kleur en met dezelfde structuur. Zo blijft de uitstraling van de brug zoals hijis. Wij willen dat mensen zich straks afvragen wat wij al die tijd eigenlijk gedaan hebben. Want als mensen niks nieuws zien, is dat een groot compliment.”

Betonnen brugdek

In december 2023 legde Van der Ven het betonnen brugdek aan. “Deze is toekomstbestendig”, stelt Michel. “Helemaal klaar voor het dagelijkse verkeer. Binnenkort kan alles en iedereen hier weer veilig overheen.”

Innovatief vakmanschap

Sinds januari 2024 plaatsen Michel en zijn team alle nieuwe en gerestaureerde elementen terug in de Hoogbrug. “Het restauratieproces verloopt vloeiend”, vindt Michel. “Dat komt dankzij de goede onderlinge samenwerking en de korte lijntjes met de opdrachtgever. Als alles meezit, hoeven de Delftenaren vanaf juni 2024 niet meer om te rijden. En genieten nog vele generaties na ons van dit historisch erfgoed.”

 

Het is een eer om aan zo’n monumentaal kunstwerk te werken.

Cta afbeelding

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Vul een naam in
Vul een geldig e-mailadres in
Voer een bedrijf in
Vul telefoonnummer in
Vul een vraag in

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service zijn hierop van kracht.