In de gemeente Pijnacker-Nootdorp wordt sinds september vorig jaar gewerkt aan de aanleg van de Komkommerweg, een nieuwe uitvalsweg voor verkeer van en naar het glastuingebied Pijnacker West. Voor G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf een mooi project, niet in de laatste plaats vanwege twee ‘paradepaardjes’ die het project extra bijzonder maken.

"De 900 meter lange nieuwe Komkommerweg"
De 900 meter lange nieuwe Komkommerweg is voornamelijk bedoeld om de kernen Pijnacker en Delfgauw van (vracht)verkeer te ontlasten en zo de leefbaarheid en woonkwaliteit in deze gebieden te verbeteren", zegt Robert Bruin, projectmanager bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp. “De nieuwe uitvalsweg wordt met een rotonde aangesloten op zowel de Delftsestraatweg als aan de andere kant de N470. Naast de weg komt een parallelweg vanaf de Delftsestraatweg tot en met de al bestaande Komkommerweg. De parallelweg gaat over in een nieuwe fietsverbinding die via een fietstunnel onder de nieuwe Komkommerweg aansluit op het fietspad langs de N470.”

TWEE PARADEPAARDJES
Van der Ven is verantwoordelijk voor de aanleg van de nieuwe Komkommerweg, de parallelweg, de fietstunnel én de aanleg van een rotonde ten behoeve van de aansluiting op de Delftsestraatweg, gedeeltelijk over de Delfgauwsevaart. Volgens bedrijfsleider Cees van Oord zijn de fietstunnel en de rotonde tweeparadepaardjes voor het aannemingsbedrijf. “De fietstunnel is in totaal 300 meter lang en maakt een slinger van links naar rechts en een slinger van boven naar beneden en terug. De tunnel wordt droog gebouwd in een bouwkuip die op zijn beurt is gefundeerd op ruim 300 heipalen. Het diepste punt ligt ongeveer 6 meter onder het maaiveld. Alleen dit middendeel wordt voorzien van een betondek, waarover de Komkommerweg wordt aangelegd. Momenteel zijn we volop bezig met het storten van beton. Volgens planning wordt de tunnel begin juli van dit jaar opengesteld voor fietsverkeer. De Komkommerweg zal een maand later in gebruik worden genomen. De weg wordt in fasen aangelegd. Een groot deel ligt er al.

Ook de rotonde over de Delfgauwsevaart vordert gestaag. We hebben langs de vaart stalendamwanden geheid en twee betonnen brughoofden gebouwd. Daarop worden liggers geplaatst waarover een deel van de rotonde uitkraagt. Een mooi gezicht in de eindfase. ”Een belangrijk aspect binnen het hele project is volgens Robert Bruin dat de omgeving zo min mogelijk hinder ondervindt van de werkzaamheden, ondanks dat ze plaats hebben middenin een bewoond én druk glastuinbouw gebied. “In de uitvraag is door de gemeente gesteld dat twee (en bij voorkeur drie) van de in totaal vier hoofdverbindingsroutes gedurende de werkzaamheden intact zouden moeten blijven voor al het verkeer.” Cees van Oord vult aan: "Dat lukt tot nog toe vrij aardig. Neemt niet weg dat de planning behoorlijk wat aandacht vraagt. Tevens dienen we rekening te houden met de reconstructie van de N470, waarvan de werkzaamheden onlangs zijn gestart. Naar verwachting kunnen we het hele project begin augustus opleveren.” 

Bron; Grond/Weg/Waterbouw nummer 2 2019